de Cu Shi tunnels en de Cao Dai tempel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Peter Bechtold - WaarBenJij.nu de Cu Shi tunnels en de Cao Dai tempel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Peter Bechtold - WaarBenJij.nu

de Cu Shi tunnels en de Cao Dai tempel

Door: peterhettie

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Gisteren avond in het Rex hotel gegegeten. Viel wel een beetje tegen. Na afloop nog over een marktje gelopen en daarna met andere mensen van de groep nog een afzakkertje gepakt. Om 23:30 uur lagen we in bed.
Was wel een beetje laat want vanmorgen ging de wekker om 05:45uur en om 7:00uur zaten we in de bus.
Opweg naar de Cu Shi tunnels, 1,5 uur rijden. Onderweg hebben we ons weer verbaasd over het verkeer. We zijn over de drukste rotonde van Saigon gekomen en dat was nog erger als we al gewend waren. Ik denk wel 10.000 scooters tegengekomen. Wat een gekrioel.
De mondkapjes op het gezicht zijn trouwens niet alleen voor de vervuilde lucht maar ook tegen het bruin worden door de zon hoorden we. Vietnamezen zijn nl liever licht getint??
De Cu Shi tunnels zijn ongeveer 250km kleine gangen onder vietnam. Ze zijn gemaakt en gebruikt tegen de amerikaanse invasie. Ook nog een stukje door de tunnel gekropen. Dat was best allemaal smal. En dan te bedenken dat dit stukje al extra breed was gemaakt voor de touristen. Het is te begrijpen dat de vietnamezen voor de amerikanen ongrijpbaar waren. In het tunnelstelsel waren vallen gemaakt en er waren complete keukens en er was vanalles aanwezig. Daarna onderweg nog een rubber plantage bezocht en uiteindelijk bij de
Cao Dai tempel uitgekomen. Daar hebben we een indrukwekkende ceremonie meegemaakt. Bij de tempel zijn we nog een 11 jarig meisje tegen gekomen waar we een leuk gesprekje mee hebben gehad en die ons e-mail adres vroeg.
Gelunched en weer terug naar saigon, 2,5 uur rijden.
Op de kamer bak koffie gepakt en gedouched en straks ergens een eettentje zoeken. Dat was vandaag. vanavond niet te laat naar bed want morgen gaan we bijtijds (7:30u) op pad naar Pan Tiet, schijnt 6 uur rijden te zijn!

• 19 Juli 2012 - 19:21

Hedwig En Judith:

Jullie hebben in en paar dagen al een hoop gezien. Leuk dat een 11-jarige jullie email adres wilde....(adoptie?)
    Het vroege opstaan is wel afzien, maar daarna lekker het busje in en genieten van de omgeving....
    Wij blijven jullie volgen, veel plezier nog xx